Befőttesüvegek a fejünkben – Hasznosak vagy gátolnak a logikus döntésben? Cikk a forbes.hu- oldalon.

Nemcsak vállalatok dolgoznak részlegenként elkülönített költségvetési keretekkel, egyénenként, mentálisan is ilyeneket használunk. És nem vagyunk tudatában annak, hogy sokszor rossz pénzügyi döntéseket hozunk azzal, hogy mindenáron ragaszkodunk hozzájuk.

Nagyszüleink idejében megszokott dolog volt, hogy szó szerint felosszák a havi pénzt. Én gyakran láttam befőttesüveget, ami a bankszámlát vagy a széfet helyettesítette. Volt befőttesüveg rezsi cetlivel, kaja cetlivel, autó vagy közlekedés cetlivel, sőt gyerek és szórakozás cetlivel is. A befőttesüveg hivatalosabb változata az ún. borítékoló rendszer. Az elv ugyanaz, csak borítékkal. Nagyon népszerű volt még az 1970-es évek után is, amikor elkezdtek megjelenni a hitelkártyák. Vicces nem? Elképzelni, ahogyan álltak az üvegek felcímkézve bennük a havi költségvetéssel. De tudod mi a legviccesebb? Hogy nagyszüleink valamit nagyon tudtak. Mert az agyunk a mai napig így csinálja. Csak annyi a különbség, hogy már nem használunk hozzá üveget.

Aki már dolgozott nagy szervezetben, tudja, hogy ez hasonlóképpen működik ott is. Minden részlegnek megvan a maga költségvetési kerete, és ezen belül szabják meg az egyes kategóriák költséghatárait. A klasszikus közgazdaságtan nézőpontjából már itt jön az első probléma: a pénz helyettesíthető, bármire is fordítjuk. De az agyunk szerint nem? Cégeknél gyakran előfordul például, hogy ha elköltik a marketingosztály hirdetési keretét, de marad a PR büdzséből, az semmit nem jelent – illetve csak annyit, hogy a PR nem költötte el a büdzsét. De még véletlenül sem kapja meg más az így maradt pénzt. Az nem arra volt.

……

Tetszett a cikk?

Feliratkozás a heti hírlevélre

Többet akarok

Szerezd meg a legfrissebb reklámpszichológiai stratégiáimat egyenesen az email fiókodba.

Me fogod kapni az összes új trükkömet, stratégiámat, még mielőtt bárki más megszerezhetné.

100% adatbiztonság. 0% spam. Csak hasznos tudás.

Amint új cikk kerül fel az oldalra, értesíteni foglak.

50% Complete

Iratkozz fel a blogomra, hogy ne marajd le semmi fontosról.

Soha nem küldök SPAM-et. Csak tömény és hasznos dolgokat.

Szerezz heti szinten új stratégiákat és módszereket.